قدس آنلاین/ مهدی کاهانی مقدم :این روزها مسافرت‌های بین شهری در کشورمان شدت گرفته و بسیاری از خانواده‌ها با خودروهای شخصی به جاده زده‌اند و عده زیادی نیز در تدارک و به فکر عزیمت به سفر هستند. این درحالی است که شرایط راه‌ها، ایمن نبودن خودروها و فرهنگ ضعیف رانندگی، کشور ما را رکورد دار تصادفات و مرگ و میرهای جاده ای در جهان کرده است و همه ساله هزاران نفر در این سوانح جان خود را ازدست می‌دهند.

طعم شیرین سفر با چاشنی احتیاط !

در عین حال آنچنان که منابع مسؤول می‌گویند، عامل انسانی مهمترین دلیل بروز تصادفات در کشور به شمار می‌آید و این یعنی، با وجود استاندارد نبودن جاده‌های بین شهری که به عامل مرگ بسیاری از هموطنانمان بدل شده و از سوی دیگر خطر آفرینی خودروهای تولید داخل و مشکلاتی که این خودروها را به ارابه‌های مرگ تبدیل کرده است؛ چنانچه رانندگان به قوانین و مقررات احترام گذاشته و نکات ایمنی را به هنگام رانندگی رعایت کنند، بخش عمده ای از تصادفات را شاهد نخواهیم بود و آمار سوانح و تلفات رانندگی تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.

این درحالی است که هدف بیشتر سفرها، جدای از این که مقصد کجاست، سیاحتی یا زیارتی است و یا برای خرید و بازدید و امثال آن صورت گرفته، درمجموع ایجاد روزها و لحظاتی خوش برای خود و خانواده است که همراه هم به جاده می‌زنند و به طور قطع هیچ مسافری نه تنها دلش نمی‌خواهد در طول سفر با مشکل و حادثه‌ای روبه‌رو شود، که بزرگترین خواسته او سلامتی و تندرستی همراهان و همسفرانش می‌باشد.

با این وجود بسیاری از رانندگان با سهل انگاری و بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به برخی نکات ایمنی قبل از سفر، زمینه بروز سوانح و اتفاقات گاه تلخ و جبران ناپذیر را فراهم می‌کنند که نه تنها سفر را به کام همه تلخ می‌کند، که ممکن است سایه سیاه این حوادث، تا سالها بر زندگی آنان حاکم شود.

جاده اولی‌ها بیشتر مراقب باشند

براساس مقررات قبلی، افراد تنها درصورتی حق رانندگی در جاده‌ها را داشتند که از عمر گواهینامه آنها یک سال گذشته و در این مدت نیز هیچ تخلف حادثه سازی را مرتکب نشده بودند؛ این قانون هرچند در کاهش آمار تصادفات بسیار مؤثر به نظر می‌رسید اما به دلایل نامعلومی لغو شد و امروزه شاهد تردد بسیاری از رانندگان کم تجربه در جاده‌ها هستیم که در روزهای ابتدایی تحویل گواهینامه رانندگی خود، به جاده زده‌اند. این افراد عموماً به دلیل ناآشنایی با شرایط و مخاطرات رانندگی در جاده‌های برون شهری، به مثابه بمب‌های در حال حرکتی هستند که با کوچکترین تلنگری، حادثه ای تلخ و ناگوار را رقم می‌زنند. که لازم است حال که مانع قانونی برای تردد این قشر در جاده‌های برون شهری وجود ندارد، خود آنان با توجه به مخاطرات فراوانی که در کمین راه نشسته است، ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نهایت احتیاط را داشته باشند.

رانندگی در فضا !

از جمله دیگر رانندگان حادثه ساز نیز معدود افرادی هستند که متأسفانه اعتیاد به مواد مخدر داشته و یا ضمن مصرف داروهای روانگردان و الکل، پشت فرمان نشسته و نه تنها خود و خانواده شان که افراد دیگر را در معرض خطر قرار می‌دهند. شناسایی این قبیل افراد با آن که در اکثر موارد راحت و امکانپذیر است، اما جدای از برخوردهای انگشت شمار، تقریباً هیچ ضابطه و نیروی بازدارنده ای وجود ندارد که از ادامه حرکت و خطرآفرینی این قبیل افراد جلوگیری شود.

به همین خاطر امید می‌رود اعضای خانواده این قبیل افراد، خود دست به کار شده و از رانندگی فرد معتاد در حالت خماری و یا پس از استفاده از مواد روانگردان و یا الکل، جلوگیری کرده و نگذارند این فرد با زندگی خود و دیگران بازی کند.

تخلفات مرگبار رانندگی

در این بین هرچند به استناد آمارهای رسمی، در میان تخلفات مرگبار رانندگان، دو تخلف «سبقت غیر مجاز» و «خواب آلودگی»، بیشترین تعداد تصادف فوتی را به دنبال داشته؛ اما رعایت برخی موارد به ظاهر کم اهمیت و پیش پاافتاده نیز، شاید از درصد قابل توجهی از سوانح رانندگی پیشگیری کند که متأسفانه کمتر از سوی مردم مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد.

مهمترین مواردی که برای یک مسافرت ایمن و مفرح، باید مورد توجه قرار بگیرد را از میان یکصد توصیه ای که جمعیت هلال احمر به پشتوانه سالها تجربه و کار کارشناسی، به این منظور استخراج و اعلام کرده است، متذکر می‌شویم.

قبل از آغاز سفر، به رفع نواقص احتمالی خودروی خود اقدام کرده و از کارکرد صحیح قسمت‌های مختلف وسیله نقلیه اطمینان حاصل نمایید.

سیستم برق اتومبیل، سیم کشی‌ها، مدارهای برقی، فیوز و باطری باید مرتباً بازرسی و از سالم بودن کارکرد آنها اطمینان کامل حاصل شود.

در هنگام مسافرت از داشتن وسایل ایمنی اولیه مثل کپسول اطفای حریق و کیف امدادی مطمئن شوید.

از سوار کردن کودکان کم سن و سال در صندلی جلو، جداً خودداری کنید.

همانند عجله در کارهای روزمره، در رانندگی نیز عجله نه تنها به نتیجه نمی‌رسد که ممکن است برای همیشه پرونده زندگی افراد را ببندد.

به منظور حفظ ایمنی و پیشگیری از بروز تصادف، همواره با سرعت مطمئن رانندگی کنید.

برای توانایی در مهار و کنترل موقعیت‌های خطرناک، فاصله ایمن را با خودروی مقابل رعایت نمایید.

هنگام رانندگی حتماً کمربند ایمنی را ببندید و استفاده از آن را به همراهانتان یادآوری نمایید. چرا که نقش مهم کمربند ایمنی در کاهش ضایعات نخاعی و آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی، به اثبات رسیده است.

از خوردن هر نوع نوشیدنی و خوراکی در پشت فرمان و در هنگام حرکت اجتناب نمایید. به آرامی رانندگی کنید و مراقب خرابی‌ها و شیب‌های تند جاده باشید.

در شرایط بیماری، استرس، نگرانی، عصبانیت و خواب آلودگی، به هیچ عنوان رانندگی نکنید و هنگامی که قصد رانندگی دارید، از مصرف داروهای آرام بخش و خواب آور بپرهیزید.

از انجام رفتارهای پر خطر مثل نقض قوانین، سهل انگاری، سبقت بی جا، صحبت با دیگر سرنشینان و پاسخگویی به تلفن همراه خودداری نمایید.

در صورتی که می‌خواهید از سرعت خود بکاهید، به آرامی از ترمزها استفاده کنید تا چراغ‌های ترمز روشن و رانندگان پشت سر، از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.

در هوای مه آلود، به چراغ‌های عقب خودرو جلویی، اعتماد کامل نداشته باشید و چراغ‌های مه شکن خودرو را روشن و سرعت خود را کم کنید.

به جز مواقع ضروری، از نور بالا استفاده نکنید، نور بالای خودروی شما به شدت قدرت دید راننده مقابل را کاهش می‌دهد و سبب تغییر مسیر، انحراف خودرو و برخورد ناگهانی می‌شود.

ورود به شانه خاکی جاده با سرعت بالا، مساوی با انحراف و چپ شدن خودرو است.

اگر خودروی شما لیز خورد، بدون ترمز گرفتن، پدال گاز را رها کنید و با خونسردی فرمان را در جهت حرکت خودرو بچرخانید تا خودرو به طور مستقیم در مسیر صحیح قرار گیرد، تا زمانی که خودرو به حالت مستقیم در نیامده از دنده سنگین‌تر استفاده نکنید.

تفاوت زمان رسیدن به مقصد با سرعت غیرمجاز و سرعت ایمن، کمتر از 10 تا 20 دقیقه است، برای این فرصت زمانی ناچیز، حق زندگی را از خود و دیگران نگیریم.

اولین اقدام در مواجهه با خودروی تصادفی، خاموش کردن موتور خودرو، سنگ چین چرخ‌ها، گذاشتن دنده در مخالف جهت شیب، کشیدن ترمز دستی و برداشتن سر باتری خودرو است.

چنانچه در سطح جاده بنزین، روغن، گازوئیل و مواد لغزنده ریخته شده با ریختن مقداری خاک یا شن روی جاده، موقعیت تصادف را ایمن کنید.

اگر موتور اتومبیل شما آتش گرفت و شما خیلی زود متوجه شدید، موتور را خاموش کنید و با احتیاط کاپوت را به اندازه قراردادن سرشلنگ اطفای حریق، باز نموده و با کمک کپسول آتش را خاموش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.